Med den store vektleggingen av ny fastlandsforbindelse for biltrafikken, møter ikke Bypakke Tønsberg-regionen klima- og miljøutfordringene godt nok, mener SV-politikerne Lisa Agathe Winther og Stein Vidar Samuelsen.

De reagerte med bekymring og undring da de torsdag overvar møtet i overordnet styringsgruppe for Bypakke Tønsberg-regionen, der representanter for den politiske ledelsen i fylkeskommunen og kommunene Tønsberg og Færder møtes noen ganger gjennom året. Her får de orienteringer og kan diskutere saker som angår det store samferdsels- og miljøprosjektet.

To viktige poenger som kom frem i torsdagens møte var at fastlandsforbindelsen ser ut til å bli ferdig først i 2032, to-tre år etter tidligere anslått, men til gjengjeld ser den ut til å bli ca. 400 millioner kroner billigere enn man anslo i 2022. Det som fikk de to SV-politikerne til å reagere var imidlertid det som ikke ble snakket om.

– Vi får ingen tall for sammenhengen mellom broprosjektet og klimavirkningene, sier Lisa Agathe Winther, SVs gruppeleder i fylkestinget.

Hun mener debatten handler for mye om trasévalg, kostnader og bompenger, og for lite om hvordan denne bypakken faktisk skal få ned klimautslippene. Virkemidlene må handle om å redusere biltrafikken, ikke bare legge til rette for den, mener Winther:

– Det må skje gjennom en kombinasjon av bompenger, parkeringsrestriksjoner, økt satsing på kollektivtransport og bedre tilrettelegging for gående og syklende, sier hun.

Les også

Vi bygger vei. Vi legger til rette for flere biler. Og vi kaller det i tillegg miljøvennlig.

Ikke nok vekt på miljø

Heller ikke jordvern tas nok hensyn til, mener Stein Vidar Samuelsen, som er styremedlem i Vestfold SV.

– Ingen her tok opp de 72 dekarene med produktiv landbruksjord som ofres for å gi plass til fastlandsforbindelsen, bemerker Samuelsen.

SV-politikerne mener at en bypakke som ikke adresserer vår tids miljø- og klimautfordringer bedre kan få problemer med å få grønt lys for bomfinansiering i Stortinget. I så fall er det ikke mulig å gjennomføre hverken fastlandsforbindelsen eller flere av de andre større tiltakene.

Les også

Naturen på Ilene i fare

– Et stort flertall av bilene som krysser Kanalbroen skal til Tønsberg sentrum. Her har vi en trafikkmetning, og 80 prosent av trafikken er personbiler, sier Winther, og etterlyser mer drøfting av hvordan denne trafikken skal kunne reduseres i stedet for å bygge ny bro mot vest.

– Samkjøring, appstyrte busser og autonome el-ferger er f.eks. ikke noe som blir vurdert. Jeg er skuffet over den rørende enigheten vi ser rundt bypakken slik den foreligger nå. Ingen snakker om klimautslipp, konstaterer Winther.

– Bypakken skal ifølge sine egne slagord være robust, miljøvennlig og effektiv. Robust er den nok, effektiv er vanskelig å vite, miljøvennlig er den i hvert fall ikke, avslutter Stein Vidar Samuelsen.