(Nettavisen) Skatteetaten og Statens vegvesen har på oppdrag fra Finans- og samferdselsdepartementet utredet nye løsninger for veibruksavgiften.

Hvis dette blir stående, må eiere av elbiler forberede seg på at det kan bli tusenvis av kroner dyrere i året.

Fra 2029 kan det bli innført en veibruksavgift som vil skaffe staten store inntekter, ifølge Bergens Tidende.

– Utrolig

Det får Elbilforeningen til å rase:

– Det er utrolig at det legges fram et forslag der utslipp totalt ignoreres, sier generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen til Nettavisen.

– Med moderne veiprising må man kunne innføre takster som avhenger av om bilen forurenser, samt hvor og hvor langt den kjører, sier Bu, som opprinnelig kommer fra Våle i Tønsberg.

– Må lønne seg!

– Et viktig premiss må være at det skal lønne seg å velge utslippsfri bil.

Bu garanterer at de ikke vil gi seg uten omkamp:

– Elbilforeningen vil jobbe knallhardt mot en løsning der man innfører en ensidig elbilavgift.

– Elbiler bidrar også til slitasje, kø og ulykker

Ifølge bransjeorganisasjonen Drivkraft Norge er det ikke rettferdig at elbilene skal slippe helt unna, slik de gjør i dag.

«Elbilene slipper ikke ut CO2 til den norske veitrafikken, og er således en viktig brikke i å redusere utslippene, men de bidrar likevel til veislitasje, kø og ulykker som alle andre biler. Samfunnets kostnader som veibruksavgiftene er ment til å dekke, må deles på alle de som benytter seg av veinettet,» ifølge Einar Gotaas.

Regnestykket

Vei- og skatteutrederne mener det bør koste 29 øre å kjøre en kilometer med elbil. Bileiere som kjører 12.000 kilometer i året må dermed ut med 4350 kroner med moms.

I dag betaler eiere av bensin- og dieselbiler 2,92 kroner per liter diesel og 4,70 kroner per liter bensin i veibruksavgift.

Men en stadig større andel elbiler på veiene har redusert inntektene kraftig. Mens staten dro inn nær 13 milliarder i veibruksavgift i fjor, er prognosen at dette vil falle til under tre milliarder om noen år.